مسئولیتهای اصلی یک تحلیلگر کسب و کار چیست؟
تحلیلگران کسب و کار با رهبران و کاربران کسب و کارها ارتباط برقرار میکنند تا بفهمند که چگونه تغییرات مبتنی بر دادهها برای پردازش، محصولات، خدمات، نرمافزار و سختافزار میتواند کارایی یک کسب و کار را بالا ببرد و ارزش افزوده را افزایش دهد. آنها باید ایدهها را بیان کنند تا بتوانند بین آنچه از لحاظ تکنولوژیکی امکانپذیر و از لحاظ مالی و عملکردی منطقی است تعادل برقرار کنند.
نقش یک تحلیلگر کسب و کار به طور مداوم در حال تحول و تغییر است. به ویژه به این دلیل که شرکتها برای تکمیل فعالیتهای کسب و کار، بیشتر به دادهها متکی هستند. هر شرکت دارای مسائل مختلفی است که یک تحلیلگر کسب و کار میتواند با آنها برخورد کند و این برخورد میتواند از طریق تغییر فناوریها یا جلب رضایت مشتری در سازمانهای بزرگ باشد.
از آنجایی که هر شرکت دارای چشمانداز، ماموریت و وظایف متمایز منحصر به فردی است، هر تحلیلگر کسب و کار دارای مسئولیتهای متفاوتی خواهد بود. به طور کلی، کار تحلیلگر کسب و کار شامل حداقل پنج مرحله است: شروع، برنامهریزی، اجرا، نظارت، و گزارش یا بستن.
شروع
در مراحل اولیه، تحلیلگر کسب و کار مسئول موارد زیر است:
- کمک در تجزیه و تحلیل هزینهها و منافع پروژه آتی
- درک پرونده تجاری بالقوه برای اجرای پروژه
- اطمینان از امکانسنجی پروژه
- تعیین تأثیر ذینفعان مربوطه بر عملکرد پروژه
برنامهریزی
در مرحله برنامهریزی، الزامات اجرا و مدیریت پروژه جمعآوری میشود. تحلیلگر کسب و کار وظایف زیر را بر عهده دارد:
- تجزیه و تحلیل، سازماندهی و مستندسازی مشخصات پروژه
- ارزیابی راهحل پیشنهادی توسعهدهنده و همچنین بهبود ارتباط با ذینفعان
- مشارکت در توسعه یک برنامه مدیریت پروژه
- ایجاد و ارائه راهحل
اجرا
مرحله راهحل توسعه پروژه، مرحله اجراست. یک تحلیلگر کسب و کار در این مرحله وظایف زیر را بر عهده دارد:
- توضیح الزامات مورد نیاز تیم فناوری اطلاعات و مرور راهحلهای خلاقانه طرح قبلی
- بحث و تصمیمگیری در مورد محدوده پروژه
- ساخت یک اسکریپت برای آزمایش بتا
- اطمینان حاصل نمودن از اینکه ضربالاجلها رعایت و انتظارات ذینفعان درک میشوند
- حل هر گونه درگیری که ممکن است در تیم ایجاد شود با حفظ خطوط ارتباطی باز
کنترل و نظارت
پیادهسازی مرحله نظارت و کنترل برای اطمینان از اجرای روان پروژه، بر عهده تحلیلگر کسب و کار است. در این مرحله، تحلیلگر کسب و کار مسئول موارد زیر میباشد:
- ایجاد اسکریپتهای تست و آزمایش آنها به طور جامع در برابر ماژولها و یکپارچهسازی
- اجرای تست پذیرش کاربر (UAT)
- ایجاد یک گزارش بر اساس نتایج تست
- اخذ مجوز از شرکت
- برقرار ارتباط در صورت ارائه درخواست تغییر توسط شرکت
بستن
پس از اجرای پروژه، تحلیلگر کسب و کار مسئولیت موارد زیر را بر عهده دارد:
- ارائه پروژههای تکمیلشده به مشتریان و ذینفعان کسب و کار
- ایجاد یک کتابچه راهنمای آموزشی
- مستندسازی محصول نهایی به عنوان یک ابزار یادگیری برای بهینهسازی پروژههای آینده
وظایف تحلیلگر کسب و کار چیست؟
کسب و کارها به تحلیلگران کسب و کار نیاز دارند تا برنامههای استراتژیک فعلی، مدلهای کسب و کار، پویاییها، مسائل و همچنین فرصتها را به طور دقیق و کامل ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، تحلیلگران کسب و کار باید مسئولیتهای اصلی خود را برای شکوفایی، دستیابی به اهداف و رشد انجام دهند.
اگرچه هر شرکت دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که بر وظایف یک تحلیلگر کسب و کار تأثیر میگذارد، وظایف کلی یک تحلیلگر کسب و کار در ادامه آمدهاند:
- تجزیه و تحلیل رفتار مصرفکننده و دادههای بازار
- تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی و سیاستهای تحمیلشده توسط شرکت
- انجام کارهای مربوط به سیستم مستندسازی و انتشار اطلاعات در مورد وضعیت فعلی بازار، از جمله رفتار مصرفکننده، که از آن به عنوان مبنایی برای مرجع شرکت استفاده میشود
- نظارت و ارزیابی دادههایی که از پردازش دادههای مختلف اعم از مجلات، روزنامهها و سایر تحقیقات به دست آمده است
- ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود کیفیت خدمات و عملکرد شرکت در دستیابی به اهداف آن
- کمک به مدیران پروژه و سایر کارشناسان در طراحی برنامههای کاربردی موثر و کارآمد
یک تحلیلگر کسب و کار چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
طبق گفته موسسه بینالمللی تجزیه و تحلیل کسب و کار، برخی از مهمترین مهارتها و تجارب برای یک تحلیلگر کسب و کار عبارتند از:
- مهارتهای ارتباطی شفاهی و کتبی
- مهارتهای بین فردی و مشاوره
- مهارتهای تسهیل
- تفکر تحلیلی و حل مسئله
- توانایی تکمیل جزئیات و سطح بالای دقت
- مهارتهای سازمانی
- آگاهی از ساختار کسب و کار
- تجزیه و تحلیل متقابل
- مهندسی مورد نیاز
- تجزیه تحلیل هزینهها
- مدلسازی فرایندها
- درک شبکهها، پایگاههای داده و سایر تکنولوژیها
جمعبندی
به طور خلاصه اگر وظایف و الزامات مهارت را درک کنید، نیاز به تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب و کار قابل اعتماد را بهتر درک خواهید کرد. علاوه بر این، کار به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار یک نقش فرّار است، بنابراین کسانی که از کار پویا لذت میبرند بیش از حد تحت فشار قرار نخواهند گرفت. کسب و کارها در عصر مدرن برای تصمیمگیری خوب به خدمات یک تحلیلگر کسب و کار قابل اعتماد نیاز دارند. بسیاری از مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل در کسب و کار شامل کاهش بودجه، اندازهگیری دستاوردها و افزایش کارایی هستند.