Furniture

مسئولیت‌های تحلیل‌گر کسب و کار

مسئولیت‌های اصلی یک تحلیل‌گر کسب و کار چیست؟

تحلیل‌گران کسب و کار با رهبران و کاربران کسب و کارها ارتباط برقرار می‌کنند تا بفهمند که چگونه تغییرات مبتنی بر داده‌ها برای پردازش، محصولات، خدمات، نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌تواند کارایی یک کسب و کار را بالا ببرد و ارزش افزوده را افزایش دهد. آن‌ها باید ایده‌ها را بیان کنند تا بتوانند بین آنچه از لحاظ تکنولوژیکی امکان‌پذیر و از لحاظ مالی و عملکردی منطقی است تعادل برقرار کنند.

نقش یک تحلیل‌گر کسب و کار به طور مداوم در حال تحول و تغییر است. به ویژه به این دلیل که شرکت‌ها برای تکمیل فعالیت‌های کسب و کار، بیشتر به داده‌ها متکی هستند. هر شرکت دارای مسائل مختلفی است که یک تحلیل‌گر کسب و کار می‌تواند با آن‌ها برخورد کند و این برخورد می‌تواند از طریق تغییر فناوری‌ها یا جلب رضایت مشتری در سازمان‌های بزرگ باشد.

از آنجایی که هر شرکت دارای چشم‌انداز، ماموریت و وظایف متمایز منحصر به فردی است، هر تحلیل‌گر کسب و کار دارای مسئولیت‌های متفاوتی خواهد بود. به طور کلی، کار تحلیل‌گر کسب و کار شامل حداقل پنج مرحله است: شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، و گزارش یا بستن.

 

شروع

در مراحل اولیه، تحلیل‌گر کسب و کار مسئول موارد زیر است:

  • کمک در تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و منافع پروژه آتی
  • درک پرونده تجاری بالقوه برای اجرای پروژه
  • اطمینان از امکان‌سنجی پروژه
  • تعیین تأثیر ذینفعان مربوطه بر عملکرد پروژه

 

برنامه‌ریزی

در مرحله برنامه‌ریزی، الزامات اجرا و مدیریت پروژه جمع‌آوری می‌شود. تحلیل‌گر کسب و کار وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تجزیه و تحلیل، سازماندهی و مستندسازی مشخصات پروژه
  • ارزیابی راه‌حل پیشنهادی توسعه‌دهنده و همچنین بهبود ارتباط با ذینفعان
  • مشارکت در توسعه یک برنامه مدیریت پروژه
  • ایجاد و ارائه راه‌حل

 

اجرا

مرحله راه‌حل توسعه پروژه، مرحله اجراست. یک تحلیل‌گر کسب و کار در این مرحله وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • توضیح الزامات مورد نیاز تیم فناوری اطلاعات و مرور راه‌حل‌های خلاقانه طرح قبلی
  • بحث و تصمیم‌گیری در مورد محدوده پروژه
  • ساخت یک اسکریپت برای آزمایش بتا
  • اطمینان حاصل نمودن از اینکه ضرب‌الاجل‌ها رعایت و انتظارات ذینفعان درک می‌شوند
  • حل هر گونه درگیری که ممکن است در تیم ایجاد شود با حفظ خطوط ارتباطی باز

 

کنترل و نظارت

پیاده‌سازی مرحله نظارت و کنترل برای اطمینان از اجرای روان پروژه، بر عهده تحلیل‌گر کسب و کار است. در این مرحله، تحلیل‌گر کسب و کار مسئول موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد اسکریپت‌های تست و آزمایش آن‌ها به طور جامع در برابر ماژول‌ها و یکپارچه‌سازی
  • اجرای تست پذیرش کاربر (UAT)
  • ایجاد یک گزارش بر اساس نتایج تست
  • اخذ مجوز از شرکت
  • برقرار ارتباط در صورت ارائه درخواست تغییر توسط شرکت

 

بستن

پس از اجرای پروژه، تحلیل‌گر کسب و کار مسئولیت موارد زیر را بر عهده دارد:

  • ارائه پروژه‌های تکمیل‌شده به مشتریان و ذینفعان کسب و کار
  • ایجاد یک کتابچه راهنمای آموزشی
  • مستندسازی محصول نهایی به عنوان یک ابزار یادگیری برای بهینه‌سازی پروژه‌های آینده

 

وظایف تحلیل‌گر کسب و کار چیست؟

کسب و کارها به تحلیل‌گران کسب و کار نیاز دارند تا برنامه‌های استراتژیک فعلی، مدل‌های کسب و کار، پویایی‌ها، مسائل و همچنین فرصت‌ها را به طور دقیق و کامل ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، تحلیل‌گران کسب و کار باید مسئولیت‌های اصلی خود را برای شکوفایی، دستیابی به اهداف و رشد انجام دهند.

اگرچه هر شرکت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که بر وظایف یک تحلیل‌گر کسب و کار تأثیر می‌گذارد، وظایف کلی یک تحلیل‌گر کسب و کار در ادامه آمده‌اند:

  • تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده و داده‌های بازار
  • تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی و سیاست‌های تحمیل‌شده توسط شرکت
  • انجام کارهای مربوط به سیستم مستندسازی و انتشار اطلاعات در مورد وضعیت فعلی بازار، از جمله رفتار مصرف‌کننده، که از آن به عنوان مبنایی برای مرجع شرکت استفاده می‌شود
  • نظارت و ارزیابی داده‌هایی که از پردازش داده‌های مختلف اعم از مجلات، روزنامه‌ها و سایر تحقیقات به دست آمده است
  • ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود کیفیت خدمات و عملکرد شرکت در دستیابی به اهداف آن
  • کمک به مدیران پروژه و سایر کارشناسان در طراحی برنامه‌های کاربردی موثر و کارآمد

 

یک تحلیل‌گر کسب و کار چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

طبق گفته موسسه بین‌المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار، برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و تجارب برای یک تحلیل‌گر کسب و کار عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی
  • مهارت‌های بین فردی و مشاوره
  • مهارت‌های تسهیل
  • تفکر تحلیلی و حل مسئله
  • توانایی تکمیل جزئیات و سطح بالای دقت
  • مهارت‌های سازمانی
  • آگاهی از ساختار کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل متقابل
  • مهندسی مورد نیاز
  • تجزیه تحلیل هزینه‌ها
  • مدل‌سازی فرایندها
  • درک شبکه‌ها، پایگاه‌های داده و سایر تکنولوژی‌ها

 

جمع‌بندی

به طور خلاصه اگر وظایف و الزامات مهارت را درک کنید، نیاز به تبدیل شدن به یک تحلیل‌گر کسب و کار قابل اعتماد را بهتر درک خواهید کرد. علاوه بر این، کار به عنوان یک تحلیل‌گر کسب و کار یک نقش فرّار است، بنابراین کسانی که از کار پویا لذت می‌برند بیش از حد تحت فشار قرار نخواهند گرفت. کسب و کارها در عصر مدرن برای تصمیم‌گیری خوب به خدمات یک تحلیل‌گر کسب و کار قابل اعتماد نیاز دارند. بسیاری از مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل در کسب و کار شامل کاهش بودجه، اندازه‌گیری دستاوردها و افزایش کارایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید